Tuesday, September 15, 2009

The Ignored Family Member...

The following article is copied from Brother Yoni Varia's email. Came across my mind, when the churches give their full hands to help the poors, where go the mosque and other Islamic institutions? While people with cross lend their money and sweat, where goes my brothers with kopiah and my sisters with shawl?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zabidi Morad
Sun | Sep 13, 09 | 12:29:22 pm MYT

ALOR SETAR, 13 Sept: Kunjungan Pembela dan Persatuan Cina Muslim Kedah/Perlis tengah malam tadi ke rumah puan Fatimah Abdullah, 29 tahun di Flat Simpang Kuala, Alor Setar berkesudahan dengan linangan air mata semua yang terlibat.

Ini memandangkan dalam kesibukan sebahagian besar umat Islam yang berkemampuan menyediakan pelbagai keperluan untuk menyambut ketibaan 1 Syawal akan datang, masih ada umat Islam di negara ini yang hidup dalam kesusahan dan melarat.

Lebih memilukan hati dan perasaan apabila melihat yang menanggung kesusahan itu dalah seorang ibu tunggal dari kalangan saudara baru.
Menurut Basir Haji Ismail, setiausaha agung Pembela, mereka dimaklumkan oleh pengerusi Persatuan Cina Muslim Kedah/Perlis tentang nasib yang menimpa seorang saudara baru berstatus ibu tunggal yang hidup dalam keadaan yang amat daif.

Kata Basir, berdasarkan maklumat tersebut beberapa wakil Pembela dan aktivis PAS Kubang Pasu telah pergi menemui saudara baru berkenaan malam tadi. Sungguh mengejutkan kerana kami mendapati keadaan kehidupan saudara baru tersebut cukup daif kerana tidak ada apa-apapun makanan lain kecuali setengah kampit beras.

Kunjungan kami pada asalnya hanyalah untuk memberi sedikit sumbangan dari dana tabung kemanusiaan Pembela," katanya.
Setelah melihat sendiri keadaan saudara baru berkenaan, maka pihaknya rasa terpanggil untuk membuat rayuan dari kepada seluruh umat Islam di negara ini yang berkemampuan supaya tampil memberi bantuan kepada Fatimah yang sedang dalam kesusahan.

Dari maklumat yang diterima dari Fatimah, kehidupannya amat susah sekali..setelah diceraikan oleh suaminya kira-kira 2 tahun lalu. Kini ia tidak ada apa-apa yang ditinggalkan oleh suaminya kecuali terpaksa membesarkan ketiga-tiga anaknya yang masih kecil yang berumur antara 2-8 tahun.
Buat masa ini saudara baru ini menumpang di rumah Yayasan Islam Negeri Kedah tidak termasuk bayaran bil air dan elektrik yang terpaksa ditanggung oleh pihaknya sendiri.
Image
(Gambar:
Fatimah bersama dua anaknya, hanya nasi puteh tanpa lauk yang sedang di makan oleh anak kecil ini.)


Ketika berkunjung ke rumahnya kami mendapati anak sulung (lelaki) terlantar di katil kerana cedera di bahagian bawah mata akibat terjatuh ketika bermain di luar rumah pada siang hari.
Tidak ada ubat yang mampu diberikan, apa lagi untuk membawanya ke klinik berhampiran. Dua lagi anaknya sedang menjamah makanan iaitu nasi putih yang tidak berlauk, kata Basir.
Lebih malang lagi, anak sulungnya yang berumur lapan tahun tersebut tidak lagi dapat meneruskan pengajian kerana tidak mampu untuk menyara kos persekolahannnya setiap hari.
Fatimah, nama asalnya Lim Yen Thik berkata, "Saya tidak tahu nak buat apa-apa, kecuali menjaga anak-anak yang masih kecil. Nak kerja cari duit, susah, lebih-lebih lagi kalau jauh dari rumah."
"Kalau ada masalah, saya mengadu kepada Haji Ibrahim Lai kerana dia adalah pengerusi Persatuan Cina Muslim Kedah/Perlis. Keluarga kandung langsung tak mau ambil peduli tentang saya lagi kecuali saya bersetuju balik semula kepada agama asal (Budha)," katanya.
"Rasa perit apabila memeluk agama Islam, keluarga kandung buang saya. Jiran tempat tinggal (Melayu) pun tak mahu berkawan kerana mereka anggap saya bukan orang Islam, tak tahulah apakah ini ujian dari Tuhan kepada saya," katanya.

Sehubungan itu, Basir bagi pihak Pembela ingin merayu kepada orang ramai, khususnya umat Islam yang berkemampuan supaya dapat menghulurkan sumbangan kepada Fatimah dengan seberapa segera.

Sumbangan tersebut boleh dimasukkan ke dalam akaun peribadinya atas nama LIM YEAN THIK, nombor akaun Maybank 1521 7003 1022 ataupun menghubunginya di talian 019-514 7892. Keterangan lanjut boleh menghubunginya di talian 017-484 7791 (Basir Hj Ismail).


11 comments:

cartoon-action said...

hi

Ahmad Syafiq said...

But in the article that you've posted, they are Chinese Muslims who helped their new brothers and sisters. So technically, still Muslims helping Muslims. However, what you said in the paragraph before you posted the article is true in most situations on a whole. I've read in Mastika magazines before about these kind of cases where non-Muslims helped the Muslims who are mostly hardcore poor in Malaysia. When no Muslim helps them, they feel indebted to these non-Muslims and thus are stuck in a dual wave of whether to switch religions or not.

Amin Jamil said...

a long pending. sory~

btw, regarding this issue, there's a case where church called muslim side asking them to help their muslim friend. looks like they wanted to help but afraid their help would be seen as missionary work to convert the muslims.

opinion?

gucci handbags said...

My friend Ulrike recently completed 30 linoprints in 30 days, posting each print on her blog. That project became an exhibition at Sheffer Gallery a few weeks ago.

hapi said...

Hi @m|eN, Nice blog! How to add the Glitter Effect Mouse Pointer to your Blog

pooja said...

thanks a lot to sharing a amazing articles with us.i am visiting this blog first time.

sovereignfunding021 said...

GReat sharing with Delicious collection..Please also visit on these hypertext keywords:--- what is settlement funding | annuity sale | structured sale annuity | top structured settlement companies

election in pakistan said...

so nice blogger

ray ban wayfarer said...

westbrook jersey
kevin durant jersey
Serge Ibaka Jersey
http://www.oklahomathundershop.us/
To return: this unfortunate article about “Fiction” made me plenty of enemies, and the mere fact of my remarkable success made me plenty more. Through no fault of mine, also, these foes found a very able leader in the person

vuhelp.net said...

So nice blogger

Anonymous said...

See this videos is very funny :P http://www.youtube.com/watch?v=brU4ClVREnA